piątek, 26 stycznia 2007
Biblia Brandingu

Pod koniec stycznia ukaże się druga edycja albumu Superbrands Polska – wydawnictwa opisującego najsilniejsze marki na naszym rynku. Wydany zgodnie z międzynarodowymi standardami organizacji Superbrands Ltd. album przedstawia drogę do sukcesu i osiągnięcia na rynku polskim 41 spośród najsilniejszych marek. Każde studium przypadku podzielone jest na cztery główne części: „Oferta i wartości”, „Innowacje i promocje”, „Kontekst rynkowy”, „Osiągnięcia i perspektywy na przyszłość”. Przy każdym opisie marki czytelnicy znajdą także ramkę „To, czego nie wiedziałeś”, zawierającą ciekawe i często zabawne fakty związane z poszczególnymi markami.

                                                   superbrands2006

Pomysłodawcą programu Superbrands jest światowa organizacja The Superbrands Ltd. z siedzibą w Londynie, działająca od ponad 12 lat w 70 krajach na 4 kontynentach. Wydawane na całym świecie albumy Superbrands, zwane „Bibliami Marketingu”, prezentują najsilniejsze i najbardziej wyraziste marki na danych rynkach lokalnych.

Nadrzędną ideą wszystkich krajowych edycji Superbrands jest pokazanie, że silna marka gwarantuje jakość, dostępność i stabilność produktu, a także dba o interesy konsumenta. Marka to również korzyść dla całego kraju – rozwój gospodarczy, za którym stoją inwestycje i nowe miejsca pracy oraz szeroko rozumiany postęp cywilizacyjny, wynikający z badań i nakładów na nowoczesne technologie i ulepszanie produktu.

Tym ważniejszy wydaje się więc fakt obecności w albumie Superbrands Polska marek lokalnych, które stanowią 50% wszystkich opisanych marek. Są to między innymi: Telekomunikacja Polska, Blikle, Dr Irena Eris, Żywiec. Nie bez znaczenia jest także obecność marek globalnych, takich jak np. Coca-Cola czy Mc Donald’s, które mimo ugruntowanej pozycji wciąż prezentują swoje osiągnięcia w kolejnych wydaniach Superbrands na całym świecie – Coca-Cola już w 47, Mc Donald’s – w 34. Przeglądając albumy z różnych krajów możemy, więc zobaczyć różnice lub podobieństwa w zarządzaniu tą samą marką na różnych rynkach lokalnych.

"Żyjemy w świecie, w którym marki stały się takimi samymi ikonami kultury masowej jak np. gwiazdy filmowe. Marka budzi emocje, żyje w naszym umyśle, staje się głównym elementem decydującym o wyborze konsumenta. Z kolei budowanie silnych i wyrazistych marek pozwala firmie osiągnąć przewagę konkurencyjną i trwałe przywiązanie klienta. Na całym świecie wyróżnienia Superbrands traktowane są jak drogowskazy pokazujące, które marki odznaczają się wyjątkową siłą, a także wdrażają najbardziej efektywne działania budujące ich tożsamość”

Tytuł Superbrand pomaga w intensywnym promowaniu marki (np. Żywiec po otrzymaniu tytułu w 2005 roku, został przedstawiony w tegorocznym, brytyjskim wydaniu Albumu Superbrands UK jako „Brand to watch”) oraz podkreśleniu jej miejsca na rynku.

Album Superbrands, z roku na rok, staje się pozycją coraz bardziej rozpoznawalną. Jest obszernym źródłem wiedzy dla studentów, dziennikarzy, naukowców, ale przede wszystkim dla tych, którzy chcą być świadomymi konsumentami. Dziś w Wielkiej Brytanii Superbrands to książka, która potrzebuje wznowień nawet pierwszej edycji sprzed 12 lat.

W drugiej edycji „Biblii brandingu” zostanie przedstawiona historia rozwoju 41 najsilniejszych marek na polskim rynku: Adidas, Atlas, Auchan, Blikle, Biedronka, Bosh, Coca-Cola, Durex, Dr Irena Eris, Elle, Era Gsm, Era Tak Tak, Finlandia, Google, Harley-Davidson, Heineken, Heyah, HP, Lech, Lays, Mc Donald’s, Motorola, Nokia, Onet, Orlen, Philips, Polityka, Polsat, Przekrój, Plus GSM, Radio Zet, RMF FM, Rutinoscorbin, TP, TVN, TVN 24, TVP, Warta, Winiary, Visa, Żywiec.
Album dostępny będzie od końca stycznia w sieci sklepów Empik oraz w księgarni internetowej Merlin.pl. Cena: 89 zł.

Przykładowe ciekawostki na temat marek z albumu Superbrand Polska 2006:
powiedziała Nina Kowalewska-Motlik, Prezes New Communications i organizatorka polskich edycji Superbrands.

  • Atlas ma na usługach największe stado plastikowych bocianów na świecie – ponad 1,4 tys. sztuk.

  • Visa: gdyby karty VISA wydane na świecie ułożyć jedną, przy drugiej, opasałyby one glob ponad trzykrotnie

  • Durex: Prezerwatywa Durex może pomieścić 40l powietrza i udźwignąć ciężar 7 kg.




***
Superbrands to niezależna organizacja, która działa od 12 lat, obecnie już w ponad 70 krajach świata. Jej zadaniem jest promowanie i nagradzanie silnych marek na poszczególnych rynkach. Organizacja rozpowszechnia ideę „brandingu" poprzez wydawanie albumów przedstawiających opis sukcesu (studium przypadku) najmocniejszych na danym rynku brandów. Marki, które znalazły się w „Biblii Brandingu" wyłaniane są w kilku etapach przez Radę Marek. W skład polskiej Rady Marek Superbrands Polska 2006 weszły niezależne autorytety z dziedziny marketingu i reklamy – m.in. Krzysztof Kruszewski, Marek Janicki, Iwona Kossmann, Jarosław Ziębiński, Paweł Kowalewski czy Przemysław Pohrybieniuk. Partnerem Superbrands Polska jest stowarzyszenie ProMarka . Więcej informacji na stronach: www.superbrands.pl

 

 

Źródło: informacje prasowe Superbrands Polska

 

                            Superbrands2005

Osobiście jestem ciekaw tego albumu, bo szczerze przyznam nie widziałem nawet zeszłorocznej edycji, skoro w Wlk Brytanii są wznawiane wydania sprzed 12 lat, to chyba jednak warto zajrzeć do tej pozycji. Nawet jeśli byłaby to nędzna sponsorowana książeczka, to i tak myśląc o budowaniu marki, jest to pozycja obowiązkowa, z racji instytucji, która wydaje ten album. Jeśli dodatkowo album jest obszernym studium przypadku to tym bardziej warto. Sam zapewne połakomię się na tą pozycję, a jak już będę miał okazję ją zobaczyć to i wy również o tym się dowiecie.

 

wtorek, 16 stycznia 2007
Wyróżniaj się lub zgiń! Czyli jak przetrwać w erze morderczej konkurencji.

                                                 wyrozniaj_sie_lub_zgin

 

"Wyróżniaj się lub zgiń" to znakomita książka guru marketingu Jacka Trouta, z której dowiesz się jak wyróżnić swój produkt oraz jak to przełożyć w praktyce.

Jak zauważyliście tytuł książki to także nagłówek mojego bloga. Przesłanie Jacka Trouta tak bardzo mnie zainspirowało, że również sam zacząłem pisać własnego bloga, ale do rzeczy.

Książka tego geniusza marketingu skupia się na zagadnieniu marki, jednakże nie skupiając się na samym jej istnieniu, lecz w jaki sposób spowodować, aby marka zaistniała na rynku i stała się hitem. W dzisiejszym świecie wchodząc do supermarketu mamy do wyboru tak dużo artykułów, że zdecydowana większość nie jest dla nas widoczna. Kupujemy zwykle to co znamy i lubimy lub rozpoznajemy. Szacuje się, że każdy supermarket posiada w swojej ofercie około 40tys. produktów, z czego przeciętna rodzina wybiera z pośród nich około 150 i to wystarcza jej zwykle na zaspokojenie większości potrzeb. Zatem niezagospodarowane zostaje 39150 produktów! Skoro wystarcza nam tak mało, to co zresztą? Aby nie zginąć w gąszczu hipermarketowych półek, firmy toczą morderczą walkę, aby to właśnie ich produkty cieszyły się największym powodzeniem. Natomiast Jack Trout przedstawia w swojej książce sposoby na wyróżnienie marki, które później owocują zwiększeniem popytu.

W tym wielkim studium przypadku autor nie owija niczego w bawełnę. Beszta osoby zajmujące się marketingiem za to, że zbyt często idą na łatwiznę stosując supernowoczesne techniczne gadżety i sztuczki, zamiast skupić się na znalezieniu i wylansowaniu unikalnych, istotnych cech swych produktów. Analizując inicjatywy, które pozwoliły skutecznie wyróżnić produkt – od gigantów takich jak Dell Komputer czy Wal-Mart, po opowieści o drobniejszych sukcesach – po to by stwierdzić , dlaczego jednym udaje się odróżnić od innych, zaś drudzy walczą o przetrwanie i giną.

Wyróżniaj się lub zgiń to coś więcej niż zbiór opowieści o marketingowych sukcesach - to dogłębne studium najefektywniejszych współczesnych strategii wyróżniania produktu. Wyjaśnia ono, na czym te strategie polegają, kiedy i gdzie należy je stosować oraz w jaki sposób mogą pomóc nam ukształtować własny wizerunek na jakże zatłoczonym rynku.

Ponadto z książki Jacka Trouta dowiemy się co to znaczy Ulepszone U.S.P. (unikatowa propozycja sprzedaży – unique selling proposition) pod kątem współczesnego rynku, na pewno zgłębimy techniki pozycjonowania, czyli sposobów na wyróżnianie się, zagłębiając się w zrozumienie mechanizmów ludzkiego umysłu. Dowiemy się jak opracowywać metody ułatwiające znalezienie pomysłu na wyróżnianie się, nadawanie mu ekspresji oraz uczynienie z niego własnego wyróżnika, oczywiście poznamy sposoby jak wyróżnić nasze pomysły, na tle propozycji konkurentów.

Dla specjalistów od marketingu wyróżnienie produktu jest wyzwaniem większym niż kiedykolwiek dotąd, lecz niezmiennie stanowi ono sedno skutecznego marketingu. Co ważniejsze, pozostaje też kluczem do przetrwania firmy.

Gorąco zachęcam wszystkich tych, którzy interesują się marketingiem, reklamą czy public relations i przede wszystkim są przedsiębiorcami albo zamierzają nimi zostać, do przeczytania książki Jacka Trouta – Wyróżniaj się lub zgiń.


JACK TROUT - prezes Trout & Partners, jednej z najbardziej prestiżowych firm marketingowych w Stanach Zjednoczonych, posiadającej biura w 13 krajach i klientów, takich, jak: AT&T, IBM, Merril Lynch, Sears i inne firmy z listy 500 największych firm magazynu Fortune. Trout, jest uważany za jednego z najbardziej wpływowych guru marketingu, był pierwszym popularyzatorem "pozycjonowania" produktów i idei, czyli docierania z nimi do świadomości konsumentów. Jest poszukiwanym prelegentem i autorem wielu klasycznych książek z dziedziny marketingu, w tym bestsellerowych Positioning: The Battle for Your Mind, The 22 Immutable Laws of Marketing oraz Bottom- up Marketing.

Zapraszam również na stronę firmową Trout & Partners , gdzie można posłuchać rozważań Pana Jacka Trouta na temat wyróżniania, brandingu, strategii oraz zagadnień dotyczących marki.

http://www.troutandpartners.com/radio/Strategy.asp

http://www.troutandpartners.com/radio/minute.asp

Technorati Profile
poniedziałek, 18 grudnia 2006
"Zarządzanie ma®ką"

"Zarządzanie marką" - Jacek Kall

Czytając tą książeczkę na pewno będzie można się dowiedzieć wszystkiego o marce. Może na sam początek lektura bardzo techniczna, ale gdy się dobrnie do końca posiądzie się wiedzę tajemną, o cyklu życia marki. Należy tą książkę zaliczyć do bardzo ciekawych i interesujących również ze względu na datę wydania, gdyż jest to wydanie tegoroczne, czyli z 2006 roku, więc jak najbardziej aktualne w swojej treści.

 

 

                                  Zarządzanie Marką - Kall

Pomijając dalsze ogólniki i przechodząc do szczegółów, z tej książki będziemy mogli się dowiedzieć wszystkich najistotniejszych elementów z jakich składa się marka oraz wszystkich procesów budujących markę. Na pewno dowiemy się co to jest świadomość, tożsamość, osobowość marki, jakie elementy składają się na wizerunek marki, jak markę wprowadzać na rynek i w jaki sposób ją umiejscawiać na rynku (tzw. mapping). Szczególnymi rozdziałami są rozdziały poświęcone badaniom na temat marki. Metody badawcze są bardzo dokładnie przedstawione i na pewno wymagają dogłębnego prześledzenia, aby zrozumieć ich sens. Dla mnie jest ważne, żeby wiedzieć na czym polega dana metoda, bo od badania są ośrodki badawcze, jednakże warto zagłębić się w metodologię i wiedzieć z czym to wszystko się je. Na pewno dowiemy się z tej książki jak dokonywać rozszerzenia portfela marek, jak również podchodzić do rewitalizacji marki (rebranding).

Książka „Zarządzanie marką” jest niezwykle ciekawa, lecz zarazem bardzo techniczna, odpowie na szereg ważnych pytań dotyczących marki, jak i doda nam mnóstwo kolejnych. Na pewno zalicza się do tych pozycji, które niestety muszą być na półce :-)

W późniejszych postach postaram się opisać wszystkie te elementy, które składają się na cykl życia marki, chyba, że komuś się śpieszy to polecam lekturę :-)

A książeczkę można kupić tutaj

dodajdo dodajdo.com