środa, 07 stycznia 2009
Konsument XXI wieku

Dzisiaj będzie krótki filmik o marketingu, a ściślej mówiąc o tym, jak zmieniał się on na przestrzni wieków. Filmik został przygotowany przez agencję Scholz&Friends i dokładnie obrazuje dzisiejszą dżunglę marketingową oraz zagubionych w niej konsumentów. Filmik w sumie nie wymaga komentarza.


Dla mnie, jako osoby stojącej z drugiej strony barykady, mogę powiedzieć tylko i aż tyle: "Konsumentom można tylko współczuć lub dać im coś w czym się zakochają :-) :P"

00:56, mark.brando , Marka
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 22 maja 2007
Telefonia komórkowa tylko dla kobiet!!

Tak to prawda to nie jest dyskryminacja, właśnie rusza pierwsza w Polsce wirtualna telefonia komórkowa przeznaczona tylko i wyłącznie dla kobiet, pod marką myAvon .

                                           myAvon

Na polskim rynku kobiety to bardzo niezagospodarowana grupa konsumentów, pomijając oczywiście wszystkie sklepy odzieżowe, dodatki, kosmetyki itp., chodzi mi bardziej o męskie akcesoria jak np. komórki czy samochody. Niewiele jest marek przeznaczonych tylko dla kobiet lub prawie nie ma ich w ogóle, no może wśród samochodów pojawiły się takowe tj. Volvo C30 czy Toyota Aigo, ale tak poza tym jest pustka. I oto właśnie wielka światowa firma kosmetyczna AVON postanowiła uruchomić telefonię komórkową tylko i wyłącznie dla kobiet. Firma, która oczywiście wie jak postępować z kobietami.

W  moim odczuciu pomysł na pewno trafiony, ponieważ Avon , który posiada kilkadziesiąt tysięcy konsultantek może naprawdę zrobić dużo zamieszania na rynku. Po tym jak weszły mBank mOBILE i Play , które okazały się klapą, myAvon ma wielką szansę podbić rynek tak jak kiedyś zrobiło to Heyah, które miało ściśle określoną grupę docelową. Jak już wspomniałem myAvon ma zapewnioną doskonałą dystrybucję w postaci własnych konsultantek, ale zaletą też jest łączenie z telefonią dotychczasowej działalności Avonu, czyli promocje kosmetyków. Avon wie jak postępować z kobietami, bo przecież dotychczasowa działalność była właśnie nakierowana na kobiety. Zresztą na stronie internetowej możemy przeczytać:

MyAVON  to sieć komórkowa, jakiej jeszcze nie było! Przyłącz się do niej i skorzystaj ze wszystkich wspaniałych możliwości. Przy zakupie doładowań u Konsultantki możesz brać udział w wyjątkowych promocjach -  możesz kupować kosmetyki Avonu znacznie taniej lub dostawać je w prezencie.”

A więc kobiety będą miały dodatkową korzyść , ponieważ korzystając z sieci myAvon będą mogły zakupić kosmetyki po promocyjnej cenie, a to jest już kuszące. Myślę, że ten aspekt może sprawić, że ceny nie będą miały , aż takiego znaczenia, ponieważ kosmetyki są kupowane od konsultantek, często nimi są przyjaciółki, więc kupienie na próbę startera tylko za 3PLN od koleżanki konsultantki, może być trudne do odmówienia, co jest oczywiście wielkim plusem myAvon . Minusem moim zdaniem jest włączenie do oferty tylko i wyłącznie jednego rodzaju telefonu, w moim odczuciu powinny być dostępne telefony w różnych kolorach, odcieniach, które nie są standardowe i podkreślają indywidualność i kobiecość, ale czy się pojawią to się okaże.

Zobaczymy czy dobrze zapowiadająca się marka, która idealnie współgra z marką matką Avonem, będzie potrafiła zdobyć część rynku, czy może będzie porównywana do mBank mOBILE czy Play, które wejście miały niezbyt dobre.

 
 
Zobacz także:
Play czyli piąty operator komórkowy?
Mobile.pl - mBank Mobile - czyli nieudany start nowej marki!!
Historie Światowych Marek
Scion - marka nowej generacji
Kraje z najlepszą marką
20:51, mark.brando , Marka
Link Komentarze (2) »
czwartek, 08 marca 2007
Scion - marka nowej generacji
Młodzieżowa marka Scion , która należy do portfelu Toyoty w bardzo oryginalny sposób podchodzi do promocji. Ostatnio wypuściła bardzo ciekawego wirusa, który promuje właśnie tą markę. Filmik jest kwintesencją przesłania marki, ukazuje, że marka Scion jest niepowtarzalna i jedyna w swoim rodzaju. Zresztą przesłanie filmiku odwołuje się do jednego z modeli i jest zarazem promocją serwisu internetowego want2besquare.

       

Marka Scion została utworzona przez koncern Toyoty w 2003 roku i jest wycelowana w grupę młodych ludzi, manifestujących swoją niezależność i indywidualizm, podążających za tropem mody.

Scion jest marką, która niesie cały styl życia . Proponuje linię swoich ubrań, promuje niezależnych artystów oraz do swoich samochodów oferuje niezliczoną liczbę dodatków podkreślając indywidualizm marki. Marka oczywiście jest przeznaczona na rynek amerykański i japoński oraz zachodnioeuropejski, w Polsce oczywiście długo jej nie zobaczymy, choćby dlatego, że cena będzie zaporowa dla młodych ludzi. W naszym kraju może być postrzegana co najwyżej jako marka elitarna, no ale polski rynek, a amerykański to zupełnie inna bajka…

Warto zatrzymać się na moment przy nazwie aut - skrót "xD" fanom chatów i komunikatorów internetowych kojarzy się z emotikonką wyrażającą śmiech z czegoś zaskakującego. Czy zatem produkty Sciona są powodem do takiej reakcji? Z pewnością nie będzie to śmiech politowania, a szczery uśmiech zadowolenia jego przyszłych nabywców.

 

Zobacz także:
Historie Światowych Marek
Play czyli piąty operator komórkowy?
Partyzanci z grabkami i haczkami, czyli Guerilla Gardening
Jak przygotować wirusową bombę?
Kreatywność na schodach ruchomych

 

 


15:28, mark.brando , Marka
Link Dodaj komentarz »
środa, 21 lutego 2007
Kraje z najlepszą marką

Które państwo jest Coca-Colą współczesnej turystyki? Które kraje najbardziej zyskują na popularności? Jak w rankingu wypada Polska?

Najlepszą markę w świecie ma Australia, wyprzedzając Stany Zjednoczone i Włochy – wynika z badania Country Brand Index 2006, przeprowadzonego przez międzynarodową firmę konsultingową wyspecjalizowaną w rozwoju marek FutureBrand i agencję public relations Weber Shandwick. Ranking bierze pod uwagę marki krajów i bada nowe zjawiska w podróżach i turystyce – najszybciej rozwijającym się światowym sektorze gospodarki. Spośród krajów naszego regionu Europy najlepsze miejsce odnotowały Czechy – 9. w kategorii „Kultura i sztuka” i Węgry – 10. w kategorii „Warte poniesionych wydatków”. W sumie na liście najlepszych marek krajów we wszystkich kategoriach znalazło się 45 państw.

   top country brands

W tym elitarnym gronie zabrakło Polski. Zostało jedynie wymienione logo Polski jako znak rozpoznawczy. Polska musi jeszcze trochę popracować nad swoją marką, bo ma mnóstwo zalet, ale ich nie wykorzystuje, a promocja Polski stoi na bardzo niskim poziomie.

                                                 logo Polski

Wschodzącymi gwiazdami światowej turystyki są Chiny, Chorwacja i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W ciągu najbliższych pięciu lat mają one stać się głównymi celami podróży.

W tworzeniu indeksu marek krajów uczestniczyło ponad 1,500 turystów oraz ekspertów w dziedzinie turystyki i hotelarstwa.

„Kraje nie powinny postrzegać siebie jak produkty. Marka kraju to coś więcej niż sama turystyka. Na jego wizerunek wpływają również: eksport, inwestycje, handel i przemysł”, powiedziała Rina Plapler, dyrektor wykonawczy w FutureBrand. „Troska o markę kraju stwarza wiele możliwości zarówno dla krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się.”

CBI 2006 – Kraje najlepsze w poszczególnych kategoriach:
Wyjątkowe - Indie
Atrakcyjne historycznie - Egipt
Egzotyczne - Peru
Przyjazne rodzinie - Stany Zjednoczone
Do plażowania - Bahamy
Z najpiękniejszymi krajobrazami - Nowa Zelandia
Z najbogatszym życiem nocnym - Włochy
Na zakupy - Stany Zjednoczone
Najbezpieczniejsze - Kanada
Warte swojej ceny - Tajlandia
Dla biznesmenów - Stany Zjednoczone

   futurebrands1

   futurebrands2

   futurebrands3

   futurebrands4

   futurebrands5

CBI 2006 – Wschodzące gwiazdy:
1 Chiny
2 Chorwacja
3 Zjednoczone Emiraty Arabskie
4 Republika Południowej Afryki
5 Argentyna
6 Chile
7 Wietnam
8 Kostaryka
9 Peru
10 Turcja

„Skoro podróże i turystyka są przemysłem napędzającym niektóre krajowe gospodarki, to rządy powinny skupić większą uwagę nie tylko na „sprzedaży kraju”, ale również na polepszaniu doświadczeń i wrażeń każdego przyciągniętego turysty”, powiedział René A. Mack, dyrektor działu podróży w agencji public relations Weber Shandwick.

Z badania wynika, że dzisiejsi turyści coraz częściej stawiają na „atrakcje spoza przewodnika”, a głównym źródłem pomysłów na kolejne wyjazdy i źródłem pozyskiwania informacji o wybranym kraju stał się Internet.

Nowe zjawiska w turystyce:

  • „Turysta turyście” – nowe pokolenie nie polega już na wiedzy „ekspertów od turystyki”. Rozwój technologii stworzył możliwość odwiedzania niezliczonej ilości stron internetowych i blogów, na których turyści tworzą społeczności. Podróżujący korzystają z doświadczeń innych i współpracują ze sobą poprzez Sieć.

  • „Niedostępność napędza popyt” – Podróżujący poszukują atrakcji niedostępnych dla większości innych turystów. Im trudniej gdzieś dotrzeć lub coś zrobić, tym bardziej pożądane są takie nowe doświadczenia.

  • „Pod opieką rodaków” – Wiele firm turystycznych zatrudnia rodaków turystów, których obsługuje. Znajomość języka obcego już bowiem nie wystarcza, a turyści coraz częściej wolą znajdować się pod opieką kogoś ze swojego własnego kraju.

Metodologia

Metodologię tworzenia rankingu marek państw opracowała firma FutureBrand. Na końcowy wynik składa się badanie ilościowe na zróżnicowanej globalnie próbie oraz analiza jakościowa z udziałem ekspertów i z wykorzystaniem danych o poszczególnych krajach. W badaniu CBI 2006 uczestniczyło ponad 1500 respondentów z obu Ameryk, Europy, Azji i Bliskiego Wschodu. Badani zostali dobrani w ten sposób, by znalazły się wśród nich osoby często podróżujące za granicę swojego kraju (częściej, niż raz do roku) w wieku 21-65 lat, zachowując odpowiednią równowagę między ilością kobiet i mężczyzn. Pod uwagę wzięto zarówno podróże służbowe, jak i prywatne. W przedsięwzięciu uczestniczyło ponad 35 międzynarodowych ekspertów zajmujących się przemysłem turystycznym (autorzy przewodników, redaktorzy, analitycy i hotelarze). Aby zapewnić obiektywną opinię, eksperci reprezentowali różne regiony świata.

 
Cały Raport można pobrać ze strony www.futurebrand.com
 
 
Zobacz także:
Play czyli piąty operator komórkowy?
Kononowicz kontratakuje! Czyli jak to się robi w Internecie!
Mój sąsiad mieszka w śmietniku
Półnaga na billboardzie, zakryta w prasie

 

wtorek, 20 lutego 2007
Play czyli piąty operator komórkowy?

Dlaczego w tytule jest piąty operator komórkowy? Otóż zanim P4 zaprezentował swoją nową markę i ogłosił start zdążył go wyprzedzić już mBank Mobile , o którym już wcześniej miałem przyjemność pisać . Więc mimo iż mBank Mobile zdążył go wyprzedzić to i tak z nazwy Play będzie tym czwartym

                                                play logo.

Drugiego lutego oficjalnie zostało zaprezentowane stanowisko spółki P4 o starcie nowej marki telefonii komórkowej. Nowa marka będzie nosić nazwę Play i patrząc na samą nazwę od razu można się domyśleć, że jest to marka skierowana do osób młodych, jednakże do osób o zasobniejszym portfelu. Nazwa jest banalna i raczej mało wyszukana, patrząc np. na Heyah, która to od razu krzyczy swoją oryginalnością, to Play to nic nowego i moim zdaniem mało oryginalne. Zresztą nie trudno było się domyśleć, że P4 kieruje się w stronę młodzieży, gdyż wcześniej uruchomiony portal nadchodzi4.com oraz seria filmików wirusowych pokazała, że to młodzi ludzie będą głównymi odbiorcami tej marki.

   nadchodzi4

   nadchodzi4 2

   Strona poprzez którą była przeprowadzona rekrutacja


Spróbujmy zrobić małą analizę nowej marki P4 . Na pewno Play zatrzęsie rynkiem telefonii komórkowej na polskim rynku. Jeśli chce zdobyć tak jak zapowiada w ciągu 5 lat 20% udziału w rynku, to będzie musiała bardzo agresywnie zawalczyć. Biorąc pod uwagę, że dotychczasowi operatorzy ostro ze sobą konkurują i przewaga jest minimalna, to wejście czwartego operatora na pewno wzburzy rynkiem, trzeba również zaznaczyć, że w tym roku rebranding ma przejść Era na markę T-mobile oraz do gry mają wejść jeszcze inni operatorzy wirtualni tak jak mBank Mobile, więc na pewno będzie ciekawie.

   nadchodzi4 3

Zaletą nowego operatora na pewno jest nieszablonowość i powodowanie efektu „WOW”, budowanie napięcia oczekiwania, zanim tak naprawdę zostanie ogłoszony oficjalny start. Dzięki marketingowi wirusowemu narobiło się trochę hałasu w sieci, a później w mediach. Wrzucając hasło nadchodzi4 w google, można szybko spostrzec, że początkowo mnóstwo osób pytało, o co chodzi z tym nadchodzi4 , co to jest, z czym to się je…można było zaobserwować opinie w stylu widziałem to w sieci, widziałem reklamę, widziałem filmik na youtube, znajomi mi mówili, albo ktoś coś tam powiedział, wiecie coś o tym? Mniej więcej tego typu wypowiedzi można było zauważyć, duży chaos, ale jednak duży oddźwięk społeczny, a o to tak naprawdę chodziło. W efekcie stronę promującą nadejście Play, czyli nadchodzi4.com odwiedziło 915tys. użytkowników z czego 190tys. wypełniło ankietę rekrutującą do testów nowej sieci komórkowej. Z pośród nich wybrano 20tys. użytkowników głównie z Warszawy oraz Trójmiasta, którzy będą testować w pełni usługi nowego operatora, stając się tym samym ambasadorami marki. Każdy uczestnik zaproszony do testów po podpisaniu umowy otrzymał najnowszy telefon nowej generacji 3G oraz pełny dostęp do wszelkich oferowanych usług z miesięcznym limitem 150zł do wykorzystania na usługi Play. Patrząc na główną grupę docelową można się tylko zastanawiać w jaki sposób oferta zostanie skierowana do klienta biznesowego? Moim zdaniem, gdy P4 osiągnie w pełni zaspokajalny zasięg, uruchomi prawdopodobnie nową submarkę skierowaną właśnie do tej grupy, ale tak naprawdę, na to musimy chwilę poczekać.

       
       
       
       
       

        Filmiki wirusowe początkujące kampanię nadchodzi4.com

Wszystkim się chyba zresztą wydawało, że Play zachowa kolor zielony prezentowany wcześniej przy promocji nadchodzi4.com, który zresztą symbolizował świeżość. W moim odczuciu kolor idealnie wpasowywał się w markę, jednakże patrząc na logo nowego operatora możemy zauważyć bryłę, która jest bardzo elastyczna, co może symbolizować szybkie dostosowywanie się do potrzeb rynku. Natomiast kolor fioletowy z pewnością pozwoli odróżnić nowego operatora od pozostałych już działających na polskim rynku. Fioletowy oznacza także elitarność, królewskość i wysublimowanie, co zresztą wpasowuje się w dotychczasową rozpoczętą strategię działań marketingowych. Play na pewno na starcie zaskoczy wszystkich i odbije się to szerokim echem wśród mediów, choćby dlatego, że posiadany budżet reklamowy rzędu 250mln PLN może zapewnić wcześniej już wspomniany efekt „WOW”. W moim przekonaniu marka będzie początkowo się cieszyć dużym zainteresowaniem wśród młodych ludzi, ponieważ będzie to pierwsza sieć, która chce wejść tylko i wyłącznie w zakres nowych technologi. Owszem obecni operatorzy także inwestują w telefonię 3G, ale nie na taką skalę. Młodzi ludzie są spragnieni zabawek (telefonów), które potrafią wszystko tzn. łączyć się szybko z Internetem, przesyłać filmy, MMS i wiele innych funkcji, co zresztą można ostatnio zauważyć w prezentowaniu przez wielkie koncerny urządzeń konwergentnych takie jak np.. iPhone marki Apple. Dedykowanie bardzo nowatorskich usług powszechnie, może spowodować duży oddźwięk społeczny. Dodatkowo marka Play jest wspierana wszelkimi działaniami, które są uważane za „cool” przez młodzież, przykładem jest portal nadchodzi4.com. Dużą zaletą jest zapewnie marce szerokiej dystrybucji. Play będzie można kupić w salonach Germanos oraz Empik, więc w chwili startu marka będzie dostępna w całej Polsce. Wśród zalet można zauważyć, że nieistniejąca marka Idea przy rebrandingu na markę Orange, bardzo zyskała na popularności, wprowadzając nowe standardy, jakość oraz powiem świeżości, więc i tym razem gdy pojawi się nowy operator na pewno wzbudzi duże zainteresowanie. Minusem największym może być oczywiście duże opóźnienie w budowie własnej sieci, choćby dlatego, że już działający operatorzy mogą to wykorzystać i zaoferować podobne usługi na większą skalę.

Generalnie mogę powiedzieć, że marka Play jak do tej pory postępuje wzorcowo, ma 20tys młodych ludzi, którzy są ambasadorami marki, więc na wstępnym etapie już marka funkcjonuje w społecznościach, bardzo nowotarsko podchodzi do reklamy poprzez marketing wirusowy i szeptany oraz to, że jako pierwsza marka Play uruchomi na dużą skalę usługi telefonii 3G. Teraz zostaje nam tylko czekać na oficjalny start, który zapewne nastąpi lada dzień.

       
       
        Relacja z przeprowadzonych testów - pierwsi Beta testerzy
 
Źródła:
Press Room P4
nadchodzi4.com
strona nowego operatora Play
Blog o nowym operatorze Play
Gazeta Prawna
Wirtualnemedia.pl
Mediarun.pl
 
 
Zobacz Także
Mobile.pl - mBank Mobile - czyli nieudany start nowej marki!!
Kononowicz kontratakuje! Czyli jak to się robi w Internecie!
Półnaga na billboardzie, zakryta w prasie
Mój sąsiad mieszka w śmietniku
23:57, mark.brando , Marka
Link Komentarze (5) »
 
1 , 2
dodajdo dodajdo.com