środa, 25 listopada 2009
BMW vs Hyundai

Jakiś czas temu trafiłem na bardzo śmieszny filmik, na którym pewne BMW X5 taranuje inne samochody na parkingu. Oglądając ten filmik strasznie się uśmiałem.

Otóż trafiłem na film na kanale marki Hyundai, który jest odpowiedzią na wspomniany film. Został tutaj wykorzystany mechaniz tzw viral spoof. Ale do rzeczy. Marka Hyundai widząc, jak jednej z osób został staranowany samochód postanowiła pomóc. Przedstawicile Hyundai odszukali osobę, która została poszkodowana w tym incyndencie i postanowili wręczyć jej nowy samochód marki Hyundai.

W efekcie tej akcji Hyundai pokazał, że troszczy się o konsumentów i interesują ją ich problem. Marka Hyundai pokazała, że potrafi wyciągnąć pomocną dłoń wtedy kiedy to najbardziej koniecznie. Przy okazji Hyundai przytarł nosa BMW. Zatem dzięki prostej akcji Hyundai nie dość, że pomógł jednej osobie, to jeszcze zyskał wizerunkowo. O tej akcji z pewnością dowie się wiele osób i będzie pamiętać jak marka Hyundai dba o konsumentów. To może spowodować, że w przyszłości ktoś chcąc kupić samochód wybierze Hyundai. W moim przekonaniu akcja bardzo fajna. Ciekaw jestem co zrobi BMW.

wtorek, 24 listopada 2009
Terrorystyczny marketing

Co jakiś czas zdarzają się klęski, kradzieże i różne inne nieprzewidziane zdarzenia. Telewizja chętnie pokazuje takie obrazy karmiąc nas obrazami ludzi, którzy potrzebują pomocy, zostali pokrzywdzeni przez los lub naturę. Jednak niewielu z poszkodowanychm nie jest ubezpieczona przez co traci często cały swój zdobyty dobytek.

Fakt ten postanowiła wykorzystać firma Chubb Nord-Alarm Security Systems, która specjalizuje się w sprzedaży systemów alarmowych. Firma przeprowadziła bardzo prostą, ale niezwykle nietypową akcję marketingu partyzanckiego. Otóż do skrzynek pocztowych w drzwiach trafił pewien nietypowy prezent. Czarny balon niczym ostrzeżenie od terrorystów...nie będę zdradzał fabuły...

Co jest istotne? Po takiej akcji wielu mieszkańców z pewnością mocno zastanowiłoby się czy przypadkiem nie zadzwonić do wspomnianej wcześniej firmy. Przecież taka ingerencja w prywatność musi zostawić jakiś ślad. Myślę, że zdecydowana większość będzie miała problemy z usunięciem tej historii ze swoich umysłów. Oczywiście silnie powinna zostać zapamiętana  firma Chubb Nord-Alarm Security Systems. Jednak minusem tej akcji może być silne odczucie negatywne wręcz odwrotne do zamierzonego, co w efekcie może odwrócić się przeciwko wspomnianej firmie.

Reasumując akcja bardzo ciekawa i warta uwagi. Chciałbym tylko dowiedzieć się co myśleli ludzie, którzy dostali taką przerażającą wiadomość.

ps. Oczywiście uważam, że w razie klęsk trzeba pomagać.

poniedziałek, 23 listopada 2009
Zła vs Dobra IKEA w social media

Czy IKEA jest ok? guerrilla-marketing.pl social media

Ostatnio o IKEA nie mówiło się dobrze w social media. Można powiedzieć, że media społecznościowe stały się małym ogniskiem kryzysowym. Część pracowników pracujących w IKEA, ale nie zatrudnionych przez nią bezpośrednio postanowiła zaprotestować na niesprawiedliwe traktowanie w pracy. Akcja CzyIKEAjestOK.pl prowadzona w internecie jest próbą skłonienia firmy IKEA do spełnienia obietnic i zainteresowania warunkami pracy w firmach, z którymi kooperuje. Najciekawsze jest to, że akcja CzyIKEAjestOK.pl jest wsparta działaniami w social media. Akcja zauważalna jest na Facebook.com, Twitter.com, Youtube.com.

W moim przekonaniu jest to bardzo groźne dla wizerunku marki. Ciekaw jestem jak IKEA z tego wybrnie, ponieważ godzi to bezpośrednio w jej wizerunek. Istotne jest również, jak IKEA poradzi sobie działając w social media, gdzie głosem dominującym są jego użytkownicy. Zresztą niezauważyłem dotychczas większej aktywności IKEA w social media w Polsce. Na pewno przed IKEA będzie trudne wyzwanie. W każdym bądź razie będę obserwował akcję.

Za to koledzy za morza z kolebki tej marki zorganizowali bardzo ciekawą akcję IKEA w serwisie Facebook. Opisywać nie będę, ponieważ filmik wyjaśni wszystko. Dodam jedynie, że takie casy uwiarygadniają działania w social media i potwierdzają ich wielką skuteczność.

ps. I jak tu patrzeć na markę? Jest ta zła czy ta fajna? Powyższe dwa casy, które odbywają się w niedługim odstępie czasu pokazują, że duże organizacje stale powinny moniotorować social media i trzymać rękę na pulsie. Nigdy nie wiadomo co może zrobić jeden czy kilku niezadowolonych. Stanie pod ścianą i przyglądanie się może spowodować duże straty wizerunku, a w efekcie nawet sprzedaży. No ale to długo by o tym rozmawiać.

Zobacz także:
Zrób sobie katalog w IKEI
środa, 18 listopada 2009
Sztuka komunikowania w social media

Czym są social media? W sumie nie ma jednoznacznej definicji. Zdradzę tylko tyle, że jedną z nich sam opracowałem. Jej premiera odbędzie się w grudniowym Marketingu w Praktyce.

W międzyczasie proponuje się zapoznać z bardzo ciekawą publikacją The Art of Community, która może być niezłym wstępem do poruszania się w social media. Książka jest również dostępna w wersji drukowanej, ale krótka nie jest. Zapraszam się do zapoznania się z tą ciekawą publikacją. Można ją ściągnąć za darmo tutaj.

The Art of Community social media

wtorek, 17 listopada 2009
Social Media ROI

Bardzo często dostaje pytania w jaki sposób mierzyć działania w social media oraz jaki wynik można uzyskać. Polecam obejrzeć powyższy filmik, który z pewnością otworzy oczy wielu i pokaże możliwości fenomenu, jakim są social media.

1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 82
dodajdo dodajdo.com