Blog > Komentarze do wpisu
Play czyli piąty operator komórkowy?

Dlaczego w tytule jest piąty operator komórkowy? Otóż zanim P4 zaprezentował swoją nową markę i ogłosił start zdążył go wyprzedzić już mBank Mobile , o którym już wcześniej miałem przyjemność pisać . Więc mimo iż mBank Mobile zdążył go wyprzedzić to i tak z nazwy Play będzie tym czwartym

                                                play logo.

Drugiego lutego oficjalnie zostało zaprezentowane stanowisko spółki P4 o starcie nowej marki telefonii komórkowej. Nowa marka będzie nosić nazwę Play i patrząc na samą nazwę od razu można się domyśleć, że jest to marka skierowana do osób młodych, jednakże do osób o zasobniejszym portfelu. Nazwa jest banalna i raczej mało wyszukana, patrząc np. na Heyah, która to od razu krzyczy swoją oryginalnością, to Play to nic nowego i moim zdaniem mało oryginalne. Zresztą nie trudno było się domyśleć, że P4 kieruje się w stronę młodzieży, gdyż wcześniej uruchomiony portal nadchodzi4.com oraz seria filmików wirusowych pokazała, że to młodzi ludzie będą głównymi odbiorcami tej marki.

   nadchodzi4

   nadchodzi4 2

   Strona poprzez którą była przeprowadzona rekrutacja


Spróbujmy zrobić małą analizę nowej marki P4 . Na pewno Play zatrzęsie rynkiem telefonii komórkowej na polskim rynku. Jeśli chce zdobyć tak jak zapowiada w ciągu 5 lat 20% udziału w rynku, to będzie musiała bardzo agresywnie zawalczyć. Biorąc pod uwagę, że dotychczasowi operatorzy ostro ze sobą konkurują i przewaga jest minimalna, to wejście czwartego operatora na pewno wzburzy rynkiem, trzeba również zaznaczyć, że w tym roku rebranding ma przejść Era na markę T-mobile oraz do gry mają wejść jeszcze inni operatorzy wirtualni tak jak mBank Mobile, więc na pewno będzie ciekawie.

   nadchodzi4 3

Zaletą nowego operatora na pewno jest nieszablonowość i powodowanie efektu „WOW”, budowanie napięcia oczekiwania, zanim tak naprawdę zostanie ogłoszony oficjalny start. Dzięki marketingowi wirusowemu narobiło się trochę hałasu w sieci, a później w mediach. Wrzucając hasło nadchodzi4 w google, można szybko spostrzec, że początkowo mnóstwo osób pytało, o co chodzi z tym nadchodzi4 , co to jest, z czym to się je…można było zaobserwować opinie w stylu widziałem to w sieci, widziałem reklamę, widziałem filmik na youtube, znajomi mi mówili, albo ktoś coś tam powiedział, wiecie coś o tym? Mniej więcej tego typu wypowiedzi można było zauważyć, duży chaos, ale jednak duży oddźwięk społeczny, a o to tak naprawdę chodziło. W efekcie stronę promującą nadejście Play, czyli nadchodzi4.com odwiedziło 915tys. użytkowników z czego 190tys. wypełniło ankietę rekrutującą do testów nowej sieci komórkowej. Z pośród nich wybrano 20tys. użytkowników głównie z Warszawy oraz Trójmiasta, którzy będą testować w pełni usługi nowego operatora, stając się tym samym ambasadorami marki. Każdy uczestnik zaproszony do testów po podpisaniu umowy otrzymał najnowszy telefon nowej generacji 3G oraz pełny dostęp do wszelkich oferowanych usług z miesięcznym limitem 150zł do wykorzystania na usługi Play. Patrząc na główną grupę docelową można się tylko zastanawiać w jaki sposób oferta zostanie skierowana do klienta biznesowego? Moim zdaniem, gdy P4 osiągnie w pełni zaspokajalny zasięg, uruchomi prawdopodobnie nową submarkę skierowaną właśnie do tej grupy, ale tak naprawdę, na to musimy chwilę poczekać.

       
       
       
       
       

        Filmiki wirusowe początkujące kampanię nadchodzi4.com

Wszystkim się chyba zresztą wydawało, że Play zachowa kolor zielony prezentowany wcześniej przy promocji nadchodzi4.com, który zresztą symbolizował świeżość. W moim odczuciu kolor idealnie wpasowywał się w markę, jednakże patrząc na logo nowego operatora możemy zauważyć bryłę, która jest bardzo elastyczna, co może symbolizować szybkie dostosowywanie się do potrzeb rynku. Natomiast kolor fioletowy z pewnością pozwoli odróżnić nowego operatora od pozostałych już działających na polskim rynku. Fioletowy oznacza także elitarność, królewskość i wysublimowanie, co zresztą wpasowuje się w dotychczasową rozpoczętą strategię działań marketingowych. Play na pewno na starcie zaskoczy wszystkich i odbije się to szerokim echem wśród mediów, choćby dlatego, że posiadany budżet reklamowy rzędu 250mln PLN może zapewnić wcześniej już wspomniany efekt „WOW”. W moim przekonaniu marka będzie początkowo się cieszyć dużym zainteresowaniem wśród młodych ludzi, ponieważ będzie to pierwsza sieć, która chce wejść tylko i wyłącznie w zakres nowych technologi. Owszem obecni operatorzy także inwestują w telefonię 3G, ale nie na taką skalę. Młodzi ludzie są spragnieni zabawek (telefonów), które potrafią wszystko tzn. łączyć się szybko z Internetem, przesyłać filmy, MMS i wiele innych funkcji, co zresztą można ostatnio zauważyć w prezentowaniu przez wielkie koncerny urządzeń konwergentnych takie jak np.. iPhone marki Apple. Dedykowanie bardzo nowatorskich usług powszechnie, może spowodować duży oddźwięk społeczny. Dodatkowo marka Play jest wspierana wszelkimi działaniami, które są uważane za „cool” przez młodzież, przykładem jest portal nadchodzi4.com. Dużą zaletą jest zapewnie marce szerokiej dystrybucji. Play będzie można kupić w salonach Germanos oraz Empik, więc w chwili startu marka będzie dostępna w całej Polsce. Wśród zalet można zauważyć, że nieistniejąca marka Idea przy rebrandingu na markę Orange, bardzo zyskała na popularności, wprowadzając nowe standardy, jakość oraz powiem świeżości, więc i tym razem gdy pojawi się nowy operator na pewno wzbudzi duże zainteresowanie. Minusem największym może być oczywiście duże opóźnienie w budowie własnej sieci, choćby dlatego, że już działający operatorzy mogą to wykorzystać i zaoferować podobne usługi na większą skalę.

Generalnie mogę powiedzieć, że marka Play jak do tej pory postępuje wzorcowo, ma 20tys młodych ludzi, którzy są ambasadorami marki, więc na wstępnym etapie już marka funkcjonuje w społecznościach, bardzo nowotarsko podchodzi do reklamy poprzez marketing wirusowy i szeptany oraz to, że jako pierwsza marka Play uruchomi na dużą skalę usługi telefonii 3G. Teraz zostaje nam tylko czekać na oficjalny start, który zapewne nastąpi lada dzień.

       
       
        Relacja z przeprowadzonych testów - pierwsi Beta testerzy
 
Źródła:
Press Room P4
nadchodzi4.com
strona nowego operatora Play
Blog o nowym operatorze Play
Gazeta Prawna
Wirtualnemedia.pl
Mediarun.pl
 
 
Zobacz Także
Mobile.pl - mBank Mobile - czyli nieudany start nowej marki!!
Kononowicz kontratakuje! Czyli jak to się robi w Internecie!
Półnaga na billboardzie, zakryta w prasie
Mój sąsiad mieszka w śmietniku
wtorek, 20 lutego 2007, mark.brando

Polecane wpisy

  • Konsument XXI wieku

    Dzisiaj będzie krótki filmik o marketingu, a ściślej mówiąc o tym, jak zmieniał się on na przestrzni wieków. Filmik został przygotowany przez agencję Scholz&

  • Telefonia komórkowa tylko dla kobiet!!

    Tak to prawda to nie jest dyskryminacja, właśnie rusza pierwsza w Polsce wirtualna telefonia komórkowa przeznaczona tylko i wyłącznie dla kobiet, pod marką myAv

  • Scion - marka nowej generacji

    Młodzieżowa marka Scion , która należy do portfelu Toyoty w bardzo oryginalny sposób podchodzi do promocji. Ostatnio wypuściła bardzo ciekawego wirusa, który p

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Komentarze
Gość: rrr, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2007/02/21 11:35:44
Kilka słów o P4 jest też na www.antysciema.blogspot.com/
-
2007/02/21 15:19:06
Witaj RRR,

Ciekawe ujęcie tematu, ale to nazywa się budowanie świadomości marki, zanim ona jeszcze oficjalnie zadebiutuje na rynku. 20tys razy kilku znajomych każdy daję ogromną liczbę...idealny marketing! Moim zdaniem zapowiada się dobra marka, na pewno na początku.

Pozdrawiam
Mark Brando
-
Gość: Czterysta Czwarty, 213.25.140.*
2007/02/21 16:23:10
mBank Mobile, nie jest operatorem w pełnym tego słowa znaczeniu. To tylko wirtualny operator. Sprzedaje wcześniej zakupione pre-paidy, łącząc to ze swoimi usługami. Obsługą połączeń i smsów zajmuje się już jeden z 3 dotychczasowych operatorów. Można to porównać bardziej do Hejah czy Sami Swoi.
-
Gość: ciastek, 82.160.171.*
2007/02/21 19:55:58
imo te 20tyś "testerów" ma stworzyć webdwazerową "społeczność", czyli blogi itd itp, co by potencjalni klienci chcieli się w to wkręcić.
a na nadchodzi4.com nawet nie można się zalogować, gdy się nie korzysta z windowsa. jako tester mogę powiedzieć, że sieć wydawała się mieć potencjał, ale myślę, że pozostanie niewykorzystany, a poziom blogów jak i udostępnianych usług nie przekroczy poziomu "onetowego" (mam tu na myśli jakość, nie ilość)
-
2007/02/24 18:59:57
Witajcie,

Czterysta Czwarty,

Masz rację mBank mOBILE to operator wirtualny, ale tu chodziło zdecydowani o alegorię i pewien punkt zawieszenia. Zresztą miałem przyjemność już napisać o mBanku wcześniej, zresztą możesz zerknąć, link na końcu artykułu.

Ciastek,

Myślę, że Play jeszcze nie odkrył wielu kart, ale jak ruszy to zobaczysz niezłą kampanię, będą wszędzie, tylko, aby udało im się utrzymać później użytkowników, bo Heyah miało niezły start, ale ludzie od nich odeszli...będzie głośno o Play
dodajdo dodajdo.com